StadsWeb

Stad meer dan droag brôôd

Content

StadsWeb
"Waar is de brand?" zal menig Stadtenaer gedacht hebben toen er zaterdagmorgen 1 oktober een enorme gele brandweerwagen de Molendijk opreed. De wagen, een zogenoemde crashtender, vereerde Stad met een bezoek in het kader van de jaarlijkse eilandelijke brandweerwedstrijden die dit jaar door de blusgroep Stad werden georganiseerd.

Waar is de brand zal menig Stadtenaer gedacht hebben toen er zaterdagmorgen 1 oktober een enorme gele brandweerwagen de Molendijk opreed. De wagen, een zogenoemde crashtender, vereerde Stad met een bezoek in het kader van de jaarlijkse eilandelijke brandweerwedstrijden die dit jaar door de blusgroep Stad werden georganiseerd.

Luchtmacht

1e sergeant Henri Meiringh en adjudant-onderofficier Alfons Coeling van de brandweeropleiding van de Koninklijke Luchtmacht waren helemaal uit Woensdrecht naar Stad gekomen om ons te tonen hoe ze die brandjes bij de Luchtmacht aanpakken.

Ze waren er op uitnodiging van Dick Maliepaard uit de Aleijd van Puttenstraat. Hij heeft gewerkt bij fabrikant Kenbri Fire Fighting en houdt zich nu bezig met het onderhoud van de in totaal 34 E-One crashtenders die in Nederland (Stellendam!) zijn gebouwd. In 2003 werden ze bij de Luchtmacht in gebruik genomen en ook op Schiphol zijn er sindsdien negen actief.

Achtwiel-aandrijving

De wagen, een E-One Titan HPR 8X8 ARFF Crashtruck, is 12 meter lang, 3,60 meter breed en 3,70 meter hoog. Het totale gewicht is 43 ton en met de 12 cilindermotor heeft het voertuig een totaal vermogen van 1007 PK die voor een topsnelheid van 135 km per uur kunnen zorgen. De acht wielen worden afzonderlijk aangedreven en zijn ieder voorzien van een onafhankelijk veersysteem.

Monitoren

De watertank kan gevuld worden met bijna 12.000 liter water en het pompsysteem draait daarvan 8.000 liter per minuut door de monitoren (bluskanonnen in gewoon Nederlands). De wagen heeft er daar twee van: één op het dak die goed is voor een vermogen van 5000 liter water per minuut en één op de bumper die 2500 liter water in een minuut naar buiten spuit. Achterin de auto zitten nog diverse slangen die gebruikt kunnen worden bij kleine brand en eerste verkenningen. Het blusbereik van de wagen is maximaal 80 meter. En als het donker is kan men dankzij een lichtmast gewoon doorblussen.

Redder-ondersteuner

Ze waren er zaterdag met z'n tweeën, maar normaal is de bezetting van de wagen drie personen: de chauffeur, de bevelvoerder en de redder-ondersteuner die zich ontfermt over eventuele slachtoffers. Ze doen hun werk met behulp van camera's en worden beschermd door kleine sprinklers die de cabine en de bodem van de auto nat houden. Naast water blussen ze ook met poeder en schuim.

Alfons en Henri vertelden iedereen met veel enthousiasme en plezier alles over de crashtender en ze hadden het prima naar hun zin op Stad. De catering en verzorging was 'super voor mekaar' aldus Alfons.

Meer over de E-One Crashtender:

Meer over de Luchtmacht:

Pieter, Henri en Alfons
Henri (midden) en Alfons (rechts) vertellen met veel enthousiasme over hun werk en de E-One
crashtender2
Een nat afscheid van Stad

Meer foto's vind je in het fotoboek.