StadsWeb

Stad meer dan droag brôôd

Content

StadsWeb

"Het ontwerp, de bouwkwaliteit, scherpe prijs en ruimtelijke ligging," dat is volgens makelaar Alwin van Alphen de verklaring voor het succes van nieuwbouwwijk Havenstadt. Afgelopen woensdag werden de sleutels van de eerste huizen overhandigd. Wat opvalt is dat tachtig procent van de kopers van buiten het eiland komt.

In totaal worden er op dit moment ruim zestig woningen gebouwd in het gebied achter de Molendijk. Ongeveer tachtig procent van de kopers komt van buiten Goeree-Overflakkee. Wethouder Markwat is er blij mee: "Er is in Stad aan 't Haringvliet misschien wel 30 jaar geen grootschalige nieuwbouw geweest. Dit is ontzettend goed voor de leefbaarheid in het dorp. Denk aan het voortbestaan van de scholen, daarvoor is het onzettend belangrijk dat er hier in de wijk nieuwe gezinnen komen wonen. Daarnaast zorgen de nieuwkomers voor een mix van oude en jonge bewoners, dat is goed voor de sociale cohesie."

Directeur Van Nieuwaal vertelt dat Woongoed GO vier woningen heeft gekocht in Havenstadt. Deze week ontvangen de huurders de sleutel. In de woningen komen huurders die nu in een oudere huurwoning in het dorp wonen, zodat die woningen gerenoveerd kunnen worden. Na een ronde door één van de nieuwbouwwoningen is zijn conclusie: "Het ziet er keurig uit."

De bouw van de wijk is opgedeeld in verschillende fases. Fase 1 en 2 zijn helemaal verkocht, op vier twee-onder-een-kapwoningen na die later aan fase 2 zijn toegevoegd. Makelaar Van Alphen vertelt dat er nu al mensen op de wachtlijst staan voor fase 3. Na de zomer start de verkoop. De insteek van projectontwikkelaar Wonen op Flakkee is om mensen uit de regio Rotterdam te verleiden om voor een nieuwbouwwoning op Goeree-Overflakkee te kiezen. De pluspunten? De betaalbaarheid, korte reistijd naar Rotterdam en het deelautoproject.

Met het deelautoproject kreeg Havenstad volop aandacht van de landelijke pers. Het concept is simpel. Door middel van een app, kunnen de nieuwe bewoners van de wijk één van de twee elektrische BMW's reserveren. Voor zes euro per uur, kunnen ze de weg op. Dat is inclusief verzekering, belasting en stroomverbruik. Projectontwikkelaar Jean-Paul Scheurleer legt uit dat de deelauto's vooral bedoeld zijn als vervanging van een tweede auto. "Die kost gemiddeld rond de vijfduizend euro per jaar en staat negentig procent van de tijd stil. Door de deelauto te gebruiken om de kinderen naar school te brengen en de boodschappen te doen kunnen mensen veel geld besparen. Daarnaast zorgt het voor minder 'blik' op straat."

Het concept slaat aan, de nieuwe bewoners van de wijk zijn er enthousiast over. Scheurleer: "Kom niet aan de deelauto's, want dan vallen ze over je heen." Bij het nieuwbouwproject Havenkade van Wonen op Flakkee in Middelharnis komen er ook deelauto's en daarnaast ook elektrische deelfietsen. De gedreven ondernemer heeft daarnaast MobiliteitsMeesters opgezet, waarmee hij projectontwikkelaars elders in het land adviseert over mobiliteit. Ook vernieuwend is het huis van de toekomst, waarin de modernste technologie wordt toegepast. De bouw start later dit jaar.

De nieuwbouw in Stad is een succes volgens de betrokkenen: de huizen worden snel verkocht en de bouw verloopt ondanks het schreeuwend tekort aan personeel volgens planning. Volgens Scheurleer komt dat doordat zijn bedrijf al vanaf de start voor ieder project samenwerkt met Bouwonderneming Stout. "Dat betaalt zich nu uit, wij staan nu vooraan." Wethouder Markwat hoopt dat er meer nieuwbouwprojecten komen in de kleine kernen aan de Oostkant van het eiland. "Havenstadt is het bewijs dat het kan. Wij geloven als gemeente in groei, dus we faciliteren projectontwikkelaars graag. En dan kan het snel gaan, dat zie je hier in Stad aan 't Haringvliet."