StadsWeb

Stad meer dan droag brôôd

Content

StadsWeb

Naast de koop van 's lands schoffelspecialist Steketee kreeg het Duitse familiebedrijf Lemken ook Rumptstad in handen. Na bijna tachtig jaar stopt de productie van wentelploegen in Stad aan 't Haringvliet. Het befaamde 480-rister blijft wel leverbaar.

Rumptstad, opgericht door de Zuid-Hollandse familie Van Rumpt, is het enige ploegenmerk dat Nederland nog rijk is. Sinds 1938 is de machinebouwer in Stad aan 't Haringvliet actief. De ploegenproductie is daar nu gestopt.

De fabriek op Goeree-Overflakkee wordt alleen nog gebruikt voor de productie en ontwikkeling van Steketee-schoffelmachines, rijenspuiten, onderbladspuiten en de IC-cameratechniek. Door de grote vraag naar de schoffeltechniek is voor de ploegen geen ruimte meer.

In het verleden kocht Rumptstad frames in bij Kverneland en sinds 2003 bij Rabe. In 2015 werd type Optimus 480 geïntroduceerd. Een volledig nieuwe ploeg met het 480 kleirister. Veel Nederlandse akkerbouwers op kleigrond zweren bij het cilindrische rister, dat zich kenmerkt door zijn goede kerende werking.

Risters en scharen
Het antwoord van Lemken is hun W52-rister. Deze is slijtvaster, dankzij het optionele geharde Duramaxx-staal en moet lichter trekken wat brandstof bespaart. Toch blijft een vaste schare Rumptstad-fans lastig te overtuigen. De ploegenproductie bij Rumptstad schommelde rond de vijftig stuks, waar dat bij Lemken jaarlijks 3.500 tot 4.000 is.

Om dealers en klanten tevreden te stellen, heeft de fabrikant het 480-rister in hun optielijst opgenomen. De Juwel 8 MV wentelploeg met 3, 4, 5 en 6 scharen is hiermee uit te rusten. Rumptstad-dealers mogen één standaardmodel van deze blauwe ploeg gaan verkopen. Daarmee wil Lemken zich loyaal naar deze dealers tonen.

Ploegstelen
De ploeg wordt verder voorzien van verstevigde ploegstelen. Hij blijft echter over-rug wentelen, waar dat bij Rumptstad steevast over-buik was. Bestaande Lemken-dealers kunnen het rister eveneens verkopen. Zij hebben als bijkomend voordeel dat een on-land model en Isobus aansturing optioneel zijn. Abemec Flevoland heeft het eerste model inmiddels verkocht. Toch verwacht Lemken dat 'hun' dealers veelal bij het Duramaxx-W52 rister blijven.

'We hebben hier intern lang over zitten wikken en wegen', zegt Lemken's fabrieksvertegenwoordiger Hans Hoogland. 'We kunnen geen geel verfbad in onze fabriek plaatsen en hebben de productiecapaciteit in Stad aan 't Haringvliet nodig. De verkoop en distributie blijft via het Rumptstad-netwerk verlopen.'

Toekomst onzeker
De Ecoploeg blijft dit jaar nog wel in productie. De verdere toekomst is nog onzeker, geeft Hoogland aan. 'Er zijn nog veel vragen, maar de techniek is al in huis. Het kan dus snel gaan. Alle dealers zijn inmiddels op de hoogte gesteld. Sommige hebben ploegen op voorraad gekocht. Je kunt dus nog steeds een Rumptstad kopen.'