StadsWeb

Stad meer dan droag brôôd

Content

StadsWeb

"Jelle springt steeds naar beneden", roept de één. "Wij hebben Jelle opgesloten in de vuurtoren van Ouddorp", meldt een ander groepje.

Joas van Splunter begeleidt de leerlingen tijdens het spelen van Minecraft Floods. © Rijnmond
Joas van Splunter begeleidt de leerlingen tijdens het spelen van Minecraft Floods
© Rijnmond

Rumoerig maar geconcentreerd spelen de leerlingen van groep 8 van basisschool De Nobelaer in Oude-Tonge het computerspel Minecraft. Jelle is een karakter in de wereld waarin de kinderen spelen: het Goeree-Overflakkee van 1953.

Op deze manier krijgen de kinderen les over de Watersnoodramp van 1 februari 1953. Het dorp waar de school staat is het zwaarst getroffen dorp in Nederland: 305 inwoners komen om. De afgelopen weken is er op school al veel aandacht geweest voor de ramp. En een paar leerlingen van groep 8 mogen woensdag tijdens de herdenking een door de klas gemaakt magazine aan prinses Beatrix overhandigen.

Nu zitten ze in groepjes van drie achter een beeldscherm. Ze spelen Minecraft Floods, een spel dat is gebouwd door Joas van Splunter uit Stad aan 't Haringvliet. Minecraft is één van de meest populaire games ter wereld. In het spel kunnen spelers met blokken alles bouwen. Van Splunter heeft binnen Minecraft het eiland Goeree-Overflakkee nagebouwd en het spel zo ontworpen dat spelers de dijken kunnen versterken met zandzakken en mensen moeten redden. Minecraft Floods heet het.

Dijken bouwen en mensen redden
Bart, Lucas en Owen zitten met zijn drieën achter een scherm. We zien dat het keihard regent en dat de straten vollopen met water. Lucas bedient de muis en Bart legt uit wat zijn klasgenoot aan het doen is: "Hij is heel goed aan het nadenken hoe we iemand kunnen redden. Het water komt ondertussen wel heel hoog en we moeten onszelf langzaamaan ook gaan redden."

Lucas zegt dat hij eerst nog wat zandzakken neer gaat leggen en dat de ze daarna zichzelf gaan redden. Owen speelt vaker Minecraft, op de vraag hoe hij deze versie op Goeree-Overflakkee vindt, antwoordt hij: "Gaaf hoe ze het na kunnen maken, wel een beetje vreemd met al dat water. Heel spannend en misschien ook wel een beetje eng."

Spannend, maar kindvriendelijk
Daar heeft ontwerper Joas van Splunter over nagedacht: "Het is heel kindvriendelijk gemaakt en je ziet geen enge dingen als ze iemand niet kunnen redden. Maar ik ben ervan overtuigd dat deze kinderen alle mensen redden." Van Splunter vindt het belangrijk dat het verhaal van de Watersnoodramp verteld blijft worden.

"Dus ik dacht 'hoe kunnen we het zo interessant mogelijk maken voor kinderen?'. Zo zijn we met behulp van Minecraft echt in de belevingswereld van kinderen gestapt." De jonge gameontwerper heeft Minecraft Floods gebouwd onder de vlag het het Rotterdamse House of Esports. Die organisatie zet gamen in 'als middel en niet als doel', zegt één van de oprichters Wim Noordzij:
"Je moet de leerstof aanbieden in de belevingswereld van kinderen. Ons doel is dat kinderen allerlei thema's leuker en beter kunnen leren en dat het beter blijft hangen. Dat doen we nu in het kader van de Watersnoodramp maar dat kan ook met bijvoorbeeld klimaatbeheersing en erfgoed."

Juf Anne Looij van groep 8 van basisschool De Nobelaer bekijkt haar leerlingen van achterin de klas. Ze is enthousiast over het spel, zegt ze. "We besteden ook op de traditionele manier aandacht aan de Watersnoodramp. We gaan naar de herdenking, kijken documentaires, ik lees voor, er zijn gesprekken geweest met ooggetuigen, maar op deze manier sluit het aan bij hun belevingswereld. Het maakt wel indruk op ze, merk ik."

Leerzaam
Wim Noordzij van House of Esports benadrukt dat het spelen van Minecraft Floods veel meer is dan een computerspel: "Ze leren hoe je met elkaar omgaat, samenwerken, sociale vaardigheden, hoe je problemen op kan lossen, analyses maken, omgaan met winst en verlies. Dat kan allemaal via gamen." Maar, en zo vertelt hij het ook aan de leerlingen, wel allemaal rekening houdend met de 'digitale schijf van vijf' zodat er geen gameverslaving ontstaat.

"Het is wel anders dan normale geschiedenisles uit een boek", zegt Evy. Zij zit samen met Eline en Megan achter een computer in het klaslokaal. "Je moet blokjes zetten waar het water komt, toen deden ze het met zandzakken, wij doen het in Minecraft met blokjes maar dat zijn ook een soort van zandzakken." Via Minecraft Floods stappen de leerlingen terug in de tijd. "Dat is best wel cool", zegt Caro terwijl ze met haar klasgenootjes Jennifer en Sophie het spel speelt. "Het is best wel heftig en indrukwekkend. Ik wist er al best wel veel over, mijn oma heeft het meegemaakt."

'Een beeld hoe het was'
Aan het einde van de les geeft Joas van Splunter nog één opdracht aan de leerlingen: met elkaar zorgen dat de hele klas op een veilige plek terecht komt. Sem is erbij gaan staan achter de computer. Met zijn klasgenoten Jesper en Tijn gaat hij aan de slag in het spel: "We moeten een hoog punt zoeken en dat sterk bouwen zodat het niet kan instorten." Hij vindt de opdrachten leuk: "Je moet de taken verdelen en het is ook spannend."

Ook Tijn vindt Minecraft Floods leuk: "Ik wist eigenlijk niet zo veel over de Watersnoodramp. De afgelopen weken hebben we het er wel veel over gehad en nu krijg je echt een beeld van hoe het was."