CBS Albert Schweitzer is een Vreedzame School en heeft hierdoor in het bijzonder aandacht voor het welbevinden van de leerlingen.
Dit betekent dat iedereen op school: de klas en de school beschouwd als een leefgemeenschap waarin kinderen leren wat het betekent om een 'democratisch burger' te zijn: open te staan voor en het kunnen overbruggen van verschillen tussen mensen, een bijdrage te leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk te willen zijn voor de gemeenschap en eigen gedrag. Daarmee biedt de school kinderen perspectief en hoop: ze ervaren dat het uitmaakt dat leerlingen er zijn, dat ze 'er toe doen'.
Op het niveau van de school realiseert het gedachtengoed van De vreedzame School een positief, sociaal en moreel klimaat waarin:
- Iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat.
- De eigen kracht van kinderen benut wordt.
- De leerkrachten en leerlingen zich veilig voelen en prettig werken.
Op het niveau van de leerlingen streeft de school ernaar om kinderen te leren:
- op een democratische manier met elkaar leren beslissingen te nemen.
- verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap.
- een open houding aan te nemen tegenover verschillen tussen mensen.
- volgens welke principes onze democratische samenleving is ingericht.
- constructief conflicten op te lossen. Leerlingen wordt geleerd om dit zelf te doen, maar kunnen er ook voor kiezen om hierbij gebruik te maken van de leerlingmediatoren.
Training mediatoren
In de periode na de zomervakantie zijn er ook weer een veertiental leerlingmediatoren opgeleid. Dit zijn veertien leerlingen uit de bovenbouw die in drie trainingen geleerd worden om te bemiddelen in een conflict/meningsverschil (Ruzies worden opgelost door de leerkrachten). In deze trainingen wordt gewerkt aan de volgende onderdelen en vaardigheden:
- het stappenplan voor mediatie kennen en toepassen
- goed en actief luisteren
- samenvatten en doorvragen
- kinderen zelf win-win oplossingen laten bedenken
- respect hebben voor beide partijen
- neutraal en meervoudig partijdig zijn
De inzet van leerlingmediatoren zorgt voor een laagdrempelige aanpak, saamhorigheid en wederzijds begrip, eigenaarschap bij de leerlingen zelf en vaak creatieve oplossingen.
Daarnaast is de ervaring van de school dat de leerlingmediatoren de opgedane praktijkervaringen en bijbehorende vaardigheden meenemen voor later in de maatschappij.
De school mag zich, na de toetsing van de Gezonde School, met trots opnieuw een Gezonde School noemen op het thema Welbevinden!
Oftewel de missie van de school: Samen leren, Samen leven!